Als manager weet je dat erkenning een grote impact heeft op de motivatie van je werknemers, maar hoe pak je dit nu aan? Hou deze 7 tips alvast in je achterhoofd:

  1. Wees inclusief. Veel te vaak focust erkenning zich op de werknemers die in sales genererende rollen zitten. Maar hoe zit het dan met alle werknemers die zorgen dat de verkoop kan gerealiseerd worden? Zowel operations, customers als finance zorgen ervoor dat het bedrijf geld kan genereren en innen, het is daarom belangrijk dat iedereen zich geapprecieerd voelt.

  2. Niet enkel woorden, maar ook daden. Een beloningsbeleid hoeft niet veel geld te kosten. Kleine financiële incentieven die erkenning tonen aan werknemers geeft hen een extra bevestiging dat je hen waardeert. Niet de hoeveelheid maar de gelijkheid van het financiële incentief maakt het verschil. Een survey van SHRM vond dat “Wanneer bedrijven 1% of more spenderen aan een belongingsbeleid, ziet 85% een positieve impact op hun employee engagement niveau (SHRM/Globoforce Employee Recognition Survey, 2012)

  3. Peer-to-peer erkenning. De uitdaging van een beloningsbeleid waar alleen de mening van de managers telt, is dat het geen volledig beeld geeft van de prestaties van de werknemer. Bovenop wordt de feedback soms sceptisch bekeken omdat een manager geen volledig beeld kan hebben van wat er zich op de werkvloer afspeelt. Dus waarom laat je je team ook niet af toe wat erkenning en een stem geven? Dit zal je een globaal beeld geven van het prestatievermogen van een persoon en de individuele motivatie verhogen.

  4. Wees specifiek. Veel te vaak is erkenning heel algemeen, waardoor het niet oprecht kan lijken. Erkenning zoals ’top gedaan’ hebben goede intenties, maar wanneer je de erkenning echt wil laten tellen dien je te zeggen wat er specifiek zo goed gedaan is en bewijs gebruiken om je erkenning te staven.

  5. Doorbreek de voorspelbaarheid. Het gevaar met erkenning geven op vaste momenten, is dat het een gewoonte wordt en werknemers het niet meer als een beloning gaan zien. Toon daarom ook op onverwachtse momenten appreciatie.

  6. Actie, reactie. Enkel op kwartaal of jaarlijkse basis erkenning geven is niet genoeg. Werknemers dienen zo snel mogelijk erkend worden voor zaken die ze goed hebben gedaan. Maak er dus een gewoonte van om appreciatie te tonen op het moment zelf.

  7. Just do it. De Globale Dale Carnegie Leadership survey geeft aan dat werknemers meer geïnspireerd worden door managers die ze voor eender welke goede presentatie erkenning geven. Los van welk type erkenning je geeft, mondeling, financieel of een tijdens een jaarlijkse review, just do it. Het is één van de belangrijkste factoren die ervoor gaat zorgen dat je werknemers gemotiveerd zijn.