Het geheim van waardering geven

Goed gedaan! Leuk! Ziet er goed uit! Goed gedaan!

Dit zijn woorden van waardering die heel goed bedoeld zijn, maar ze verliezen hun kracht door hun algemene aard. Wat betekent “geweldig”? Wat was er zo “geweldig” aan? Als het werk “goed” gedaan is, wat was er dan goed?

Het geheim om waardering op een krachtige manier te geven is om het specifiek te maken en bewijs te gebruiken. Laten we beginnen met de dingen waarover we waardering kunnen uitspreken

Waarover waardering geven
Als het aankomt op het erkennen van anderen, zijn er verschillende “categorieën” waarover we waardering kunnen geven
Dingen – huis, vakanties, kleren, noem maar op, alles wat iemand bezit
Prestaties – certificaten, diploma’s, persoonlijke prestaties, alle gebeurtenissen waarbij iemand een mijlpaal bereikte in zijn persoonlijke of professionele leven
Kwaliteiten – gaat over wie we ZIJN als persoon, de waarden en gedragingen die iemand laat zien

Maak het onvergetelijk door de kwaliteiten van de ander te benadrukken
Wat maakt het geven van waardering onvergetelijk? Als het emotionele betekenis en relevantie heeft, en dat is precies wat er gebeurt als we anderen erkennen op hun persoonlijke kwaliteiten. Kwaliteiten verwijzen naar de inherente of onderscheidende kenmerken, eigenschappen of kenmerken die een persoon definiëren en bijdragen aan zijn of haar identiteit. Deze eigenschappen kunnen een breed scala aan aspecten omvatten, waaronder persoonlijkheid, vaardigheden, vaardigheden, waarden en karakteristieken.

– Persoonlijkheidskenmerken
Patronen van gedachten, gevoelens en gedrag die een individu karakteriseren:
optimistisch, veerkrachtig, empathisch, gul, eerlijk, medelevend, integer, dankbaar, attent, geduldig, moedig, aanpasbaar, bescheiden, positief, vriendelijk, zelf gedisciplineerd, betrouwbaar, respectvol, zorgzaam, enthousiast, ruimdenkend, ijverig, zelfbewust, zelfverzekerd, tolerant, gezond, fit, flexibel, amicaal, gezellig, loyaal, assertief, creatief, pro-actief… en nog veel meer

– Vaardigheden  
Specifieke capaciteiten die een persoon heeft ontwikkeld door ervaring, opleiding of training:
technische expertise, communicatief, probleemoplosser, aandacht voor detail, tech savy, organisatorische vaardigheden, effectieve projectmanager, agile, verkoopvaardigheden, timemanagement, netwerken, presentatievaardigheden, kritisch denker, … de vaardigheid waarin ze uitblinken

– Interpersoonlijke kwaliteiten
Deze hebben betrekking op hoe individuen met anderen omgaan:
teamspeler, leider, actieve luisteraar, samenwerken, tactvol, behulpzaam, cultureel gevoelig, waarderend, conflictbemiddelaar, betrouwbaar, consensusbouwer, emotioneel intelligent, … de kwaliteiten die nodig zijn om sterke persoonlijke en professionele relaties op te bouwen.

Gebruik bewijs om het krachtig te maken
Het is belangrijk op te merken dat zelfs zulke specifieke kwaliteiten vaak subjectief zijn en door verschillende mensen verschillend kunnen worden ervaren. Daarom zal het gebruik van bewijs over waarom je waardering geeft voor een bepaalde prestatie of kwaliteit ervoor zorgen dat je erkenning blijft hangen

Je bent assertief, de manier waarop je in die vergadering opkwam voor je eigen mening en tegelijkertijd een positieve sfeer in het gesprek hield, laat zien dat je in staat bent om de communicatielijnen eerlijk en open te houden.

Je bent een effectieve presentator, na je presentatie gisteren kwam onze VP naar me terug en complimenteerde ons met hoe duidelijk de boodschap was.

Je bent betrouwbaar, je voert taken uit binnen de afgesproken deadlines en als er een vertraging zou zijn, communiceer je dit duidelijk op voorhand.

Nu is het aan jou, zorg dat die ander zich gewaardeerd voelt op een manier die hij of zij nooit zal vergeten!