Betrek je luisteraars met verhalen

Mensen gebruiken verhalen als een vorm van communicatie in elke cultuur door de geschiedenis heen. Onze hersenen zijn geprogrammeerd om er speciale aandacht aan te besteden, zoals blijkt uit de piek in neurale activiteit die plaatsvindt wanneer we een verhaal horen. Als je ervoor kiest om te communiceren in de vorm van een verhaal, word je interessanter en gedenkwaardiger. Welke elementen maken een goed verhaal?

Over wie gaat het?
Beschrijf de mensen die erin voorkomen, hun leeftijd, je relatie tot hen, indien nodig functietitels, locaties en andere details die zijn aangepast aan het publiek waarover je dit verhaal vertelt.

Waar speelt het zich af?
Zijn we op kantoor, op een exotische vakantiebestemming, thuis of bij vrienden? Was het gisteren, vorige week of in 1985? Geef de details over waar we zijn zodat het publiek het zich kan voorstellen alsof ze er zelf bij zijn.

Wat is het plot?
Als we “plot” horen, doet het ons vaak denken aan de Walt Disney klassiekers – de good guy en de bad guy. Maar in een zakelijk verhaal willen we nadenken over: voor welke uitdagingen stonden wij/zij? Welke kansen waren er? En hoe werd dit overwonnen?

Wat was de oplossing?
Tijd voor actie! Hoe werd je uitdaging opgelost of je kans gegrepen? Geef korte details over de oplossing in het verhaal.

Wat is de conclusie?
Vat de essentie van je boodschap samen in een korte punchline en vermeld subtiel de waarde die het heeft voor mensen die hebben geluisterd.