Voor degenen onder ons die hoop hadden dat we klanten in 2020 face-to-face zouden kunnen bezoeken, heeft de tweede golf onze voeten weer op de grond te zetten. Corona heeft het sales proces voorgoed veranderd, het virtuele aspect zal vanaf nu altijd een onderdeel zijn van verkopen.

Maar hoe kunnen we verbinding maken als de mensen die we proberen te bereiken ver weg zijn? Gebruik deze 5 sales tactieken om het klantgesprek op gang te brengen:

1. Bekijk de dingen vanuit het perspectief van je klant

Doe wat extra onderzoek voordat je contact opneemt met een klant. Wat beweegt er in hun industrie? Hoe ziet hun persoonlijke situatie eruit? Heeft het bedrijf mensen moeten ontslaan? Houd rekening met de tijd van mensen en mogelijke tijdsdruk (zoals kinderen die aandacht nodig hebben) door empathie en respect te tonen. Start elke e-mail en elk telefoontje door verbinding te maken met hun huidige situatie.

2. Houd je e-mails onder de 200 woorden

We krijgen allemaal te veel e-mails, met te veel woorden, terwijl we te veel prioriteiten beheren. Hou je e-mails daarom onder de 200 woorden en zorg ervoor dat schriftelijke communicatie snel, duidelijk en gemakkelijk te verwerken is door gebruik te maken van:

  • Korte zinnen
  • Bullet points
  • Een duidelijke call-to-action op het einde

3. Bereid je agenda voor

Nog te vaak hebben we de neiging om zonder agenda een meeting binnen te gaan. Ja, natuurlijk, in bepaalde situaties zal de meeting altijd goed verlopen, zelfs als je niet voorbereid bent. Wetende dat je klanten op dit moment waarschijnlijk overspoeld zijn met back-to-back meetings, zorgt je agenda ervoor dat hun tijd goed besteed wordt en dat er waarde is voor iedereen in de meeting.

4. Gebruik je pointer en whiteboard om een ​​tweerichtingsgesprek te voeren

Of het nu Zoom, Teams, Skype of iets anders is, je platform goed kunnen gebruiken is een minimumvereiste voor elke professional, van alle leeftijden. Gebruik je pointer om de punten van je boodschap te benadrukken. Gebruik daarnaast het whiteboard om de belangrijkste vragen en hoogtepunten van de meeting op te schrijven. Dit zorgt ervoor dat jij en je klant op dezelfde golflengte zitten.

5. Bied waarde op elk contactpunt

Ga je je klant bellen? Bepaal wat de waarde van het telefoongesprek voor hen zal zijn. Stuur je een e-mail naar je klant? Begin je e-mail met het delen van waarde, zoals een whitepaper – inzichten van een andere klant – een gratis evenement. Ontmoet je je klant? Noem de waarde van de bijeenkomst als eerste zin in je agenda.